GameShell od ClockworkPI

GameShell to ambitny projekt stworzenia modularnej i zarazem przenośnej konsolki do gier, urządzenia multimedialnego czy każdego innego projektu gdyż wszystko jest napędzane systemem Linux.

Parametry

  • Moduł z płytą główną
    • CPU – Procesor Alwinner R16-J quad core Cortex A7 @ 1.2 GHz z grafiką Mali-400MP2
    • Pamięć– 512MB
    • Wyjście wideo – 1interfejs 8-bit RGB
    • Wyjście audio – jack stereo 3.5 mm
    • Łączność – 802.11 b/g/n WiFi i Bluetooth 4.0
    • Złącza – 1x micro USB, 1x slot kart MicroSD
    • Rozszerzenia– 14-pinowe złącze z UART, I2C, SPI, GPIO
    • Zasilanie – 5V przez port micro USB lub akumulator 3.7V
    • Rozmiary – 70×50 mm
  • Moduł z klawiaturą
    • MCU- Microchip Atmel ATMega160p MCU
    • 30-pinowe płaskie złącze
    • konektor ISP
    • interfejs i2C
  • Wyswietlacz – 2.7″ wyświetlacz RGB 320×240 @ 60 Hz
  • Moduł z 2 głośnikami stereo
  • Bateria – 1,050 mAh, około 3 godzin ciągłego użytku
  • Waga– 195 gramów

Skąd, gdzie, co i za ile?

Na chwilę obecną urządzenie można dostać jedynie poprzez wsparcie projektu w serwisie IndieGoGo. Poprzednio dało się dostać je w serwisie Kickstarter. Na najniższym „tierze” (około 90 USD) w skład zestawu wchodzą:

  • wszystkie elementy składowe urządzenia – moduły, plastiki do wypychania, obudowa, przyciski elektronika, taśmy…
  • karta pamięci 8GB z preinstalowanym systemem Clockwork OS
  • instrukcja jak należyć urządzenie złożyć
  • spory zestaw różnych naklejek (na tył urządzenia, niektóre na boki)
  • okulary ochronne (tego nie było w opisie, nie jestem pewny w jakim celu…)
  • koszulka

Sama przesyłka została wzorowo zapakowana. Oddzielne pudełka na elementy, elektronika w kartonie z gąbkami, obudowy zafoliowane po kilka razy, nie ma sie absolutnie do czego przyczepić. Na zdjęciach wszystko widać.  Samo składanie urządzenia dzięki dokładnej instrukcji nie zajmie wiele czasu, myślę że około godziny. Nie potrzeba nawet żadnego wkrętaka, wszystko jest „na wcisk” lub zakręcanie. Plastikowe elementy takie jak przyciski radzę oddzielać od wypraski za pomocą nożyka. Jedynie z czym miałem problem to podwijająca się gumka od całego modułu z przyciskami. Trzeba było ją lekko dociąć i usztywnić. Niestety właśnie przyciski A, B, X, Y są największym mankamentem tej konsolki. Po dociśnięciu obudowy, odległość między nimi a płytką jest bardzo mała, przez to są zbyt delikatne. Jak na urządzenie stworzone do grania jednak fajnie jakby takie elementy działały idealnie.

 

Jak już wcześniej było wspomniane – konsolka jest modułowa. Tzn. mamy miejsce na 4 główne moduły: wyświetlacz, płyte główną, klawisze, baterię. Są one zamknięte w pliastikowych opakowaniach, zamykane i wsadzane do obudowy. Tworzą one jeden duży prostokąt, który poźniej jest dociskany przez obudowę. Dodatkowy 5 moduł z głośniczkami znajduje się na dole. Ciekawy koncept tylko jeżeli firma postanowi w przyszłości wypuścić jakieś inne moduły. O ile ten on baterii czy głośniczków raczej nie trzeba wymieniać, tak ten z płytą główną czy klawiaturą już bardziej.

Funckjonalność

Przycisków jest 8 – A, B, X, Y, Select, Start, Menu i Shift. Ostatni z kombinacją Select i Start zmienia głośność. Klawisz Menu wraca z emulatorów do głównego ekranu (w zależności co jest uruchomione, jest to klawisz funkcyjny). Do tego dochodzi krzyżak i przycisk uruchamiający. Na górze do dyspozycji jest również wyjście audio na popularnym jacku 3.5 mm. Dźwięk na najwyższym poziomie jest bardzo głośny jak na takie małe głośniczki. Oprócz WiFi dostępny jest jeszcze moduł bluetooth, dzięki któremu podłączymy na przykład bezprzewodowego pada.

Software

Preinstalowany system, o nazwie „Clockwork OS” bazuje na którymś z popularnych dystrybucji linuxa. Po włączeniu urządzenia odpalany jest front-end, z którego można odpalać gry i emulatory. Domyślnie dostępne są emulatory: MAME, GBA, NES, Troszkę mało. Do tego emulacja GBA jest mało przydatna – urządzenie nei ma dodatkowych przycisków „L” i „R” (można pewnie jakoś zmapować pod kombinację przycisków, ale do gier platformowych czy zręcznościowych będzie to mało wygodne rozwiązanie). W wyższych „tierach” dostępny jest moduł „lightkey”, który dodaje takie przyciski. W ustawieniach znajdują się wszystkie potrzebne rzeczy – połączenie z WiFi, update systemu, kontrola jasności itp. Wszystkie opcje na filmiku poniżej. Do tego są 2 preinstalowane gry – Cave Story i FreeDoom oraz front-end o nazwie RetroArch. Do tego ikonka wyłączenia systemu, odtwarzacz muzyki oraz opcja o nazwie „Tiny cloud” pokazująca obecny stan udziałów sieciowych, adresu do SSH, nazwy airplay czy nazwy użytkownika i hasła. Jest to bardzo pomocna opcja gdy potrzebujemy szybko coś przetransportować na GameShella.

Generalnie dość skromnie, mam nadzieje że update’y zmienią sporo. A jak nie zmienią to zawsze można jakieś rzeczy zrobić samemu. Brak na przykład przemapowania klawiszy (klawisz „B” odpowiada za akceptowanie opcji, bardzo mylące rozwiązanie). Układ zastosowany w konsolce jest taki sam jak w oficjalnym NES oraz SNES Classic więc można mieć pewność, że przynajmniej gry na te systemy będzie można odpalić.

Filmik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *