Gamebuino

Gamebuino jest przenośną konsolką, opartą na popularnym układzie atmega328, potrafiącą uruchamiać proste gry lub aplikacje napisane w C++ (wszystko kompatybilne z Arduino IDE). Jest to idealna platforma do nauki / trenowania programowania:
- mamy dostęp do kompletnej bilbioteki napisanej przez autora, która obsługuje wszystkie elementy konsolki (a nawet dodatkowych modułów bo wszystko jest kompatybilne z Arduino)
- przez monochromatyczny wyświetlacz nie musimy się zbytnio martwić o grafikę, wystarczą proste bitmapy o niewielkich rozmiarach, czy nawet rysowanie kształtów typu kwadrat czy okrąg
- dźwięk również nie jest problemem, buzzer obsłuży jedynie proste odgłosy
- możemy podłączać dodatkowe moduły, modyfikować istniejące rozwiązania (większa bateria itp.)
- ogromna społeczność wokół Arduino sprawia, że nie będziemy mieć większych problemów z językiem / innymi bibliotekami
Parametry
- Procesor : atmega328 @ 16Mhz
- Wyświetlacz : 84*48px monochromatyczny z podświetleniem
- Dźwięk : głośnik, 4 kanały
- Klawisze : 4 klawisze kierunkowe + przyciski A, B, C
- Złącza : 1x micro USB, 1x micro SD, 2x I2C, 1x ICSP
- Bateria : od ~12 do 24h, 300mAh LiPo,ładowana przez USB
- Zasilanie : 3.3V, 150mA max
- Rozmiary : 90x45x12 mm
- Dodatkowe: czujnik światła, diody sygnalizujące różne statusy
Skąd, gdzie, co i za ile?
Konsolkę można zamówić jedynie z całym zestawem akcesoriów, na które składają się:
- konsolka – złożona i gotowa do uruchomienia
- krótki kabel USB -> micro USB do ładowania urządzenia lub wgrywania aplikacji
- czytnik kart micro SD na USB
- woreczek do przechowywania
- dwie zapasowe obudowy (ostatnie partie miały lekko popękany plastik przy mocowaniach, pewnie z tego powodu zostały dodane)
- ulotka
Zamówienie można składać na stronie producenta pod TYM linkiem. W sklepie można znaleźć jeszcze różne dodatki typu kabelki do połączenia dwóch konsol, dodatkowe nakładki na przyciski i inne. Powyższy zestaw kosztuje 39€ + wysyłka na terenie Europy o wartości 6€. Co ciekawe przesyłka doszła rekordowo szybko, w sobote rano zamówiona, doszła w poniedziałek, co nawet nasza poczta nie potrafi zrobić zazwyczaj, ale tym razem przewoźnicy stanęli na wysokości zadania.
Jak zacząć
Konsolka zaraz po przyjściu powinna działać bez żadnej konfiguracji. Jeżeli ekran i dioda nie zapalają się przy przesunięciu włącznika, najpewniej trzeba podładować baterię. Jeżeli konsolka się włącza, a nic się nie dzieje na ekranie – wyłączenie i ponowne włożenie karty micro SD powinno pomóc. Na karcie znajduje się większość gier, która została stworzona więc można zacząć się bawić. Pierwsza pozycja w po uruchomieniu konsoli to opcje. Można w nich ustawić takie rzeczy jak nazwa gracza, dźwięki itp:
Wykonanie
Konsolka jest wykonana starannie. Nie ma zimnych lutów, obudowa jest z twardego plastiku. Niestety w moim egzemplarzu, panel przedni oraz tylni był popękany przy mocowaniach. Prawdopodobnie od zbyt mocnego przykręcania śróbek. Klawisze to zwyczajne tact switche, dostępne wszędzie, z kolorowymi nasadkami. Można się przyczepić do umiejscowienia baterii – jest luzem wsadzona i trzyma się jedynie na slocie micro USB. Przydatna byłaby tutaj chociaż plastikowa ramka. Generalnie nie ma żadnych problemów z trzeszczeniem, złym umiejscowieniem mocowań, konsolka pewnie leży w ręce.
Software
Aby zacząć tworzyć własne oprogramowanie na konsolkę, należy pierw zainstalować Arduino IDE. Następnie wybieramy „Szkic -> Importuj bibliotekę -> Dodaj bibliotekę…”. Wpisujemy „gamebuino” w pole filtru (prawy – górny róg), powinna pojawić się jedna możliwość. Klikamy „Instaluj” i po restarcie całego IDE będziemy mieć dostęp zarówno do bibliotek jak i przykładowych programów w „Plik -> Przykłady”. Najlepszym sposobem na testowanie jest podpięcie pod cały proces kompilacji jakiegoś emulatora. Lista dostępnych TUTAJ. Reszta przydatnych linków: