Gamebuino META

Sukcesor pierwszego modelu Gamebuino wnosi sporo zmian zarówno technicznych, programowych jak i jakościowych. Nie sposób uciec od porównania obu wersji więc chętnych odsyłam do jednego z poprzednich wpisów, w którym wytłumaczyłem trochę bliżej czym jest to urządzenie i czemu jest to bardzo ciekawy gadżet.

Parametry

  • Procesor : 32bit ARM Cortex M0+, 256KB flash, 32KB RAM (to samo co Arduino Zero)
  • Wyświetlacz : 1.8″, 80*64px RGB 16bit, odświeżanie domyślne 25 FPS, do 50 FPS
  • Dźwięk : 10bit DAC, odtwarzanie multi-kanałowych 8-bitowych WAV, wzmacniacz 2.5W klasy D, 1W
  • Klawisze : 4 klawisze kierunkowe + przyciski A, B, Menu, Home
  • Złącza : 1x micro USB, 1x micro SD, jack 3.5mm, złącze na shieldy
  • Bateria : od ~12 do 24h, LiPo 3.7V 900mAh, ładowana przez USB
  • Dodatkowe: 8 led RGB, kontrolowanych również z poziomu kodu

Skąd, gdzie, co i za ile?

Konsolkę można było dostać pierw za dotację na Kickstarterze, teraz można ją już zamówić w oficjalnym sklepie. W wersji deluxe, w zestawie znajduje się:

  • konsolka – złożona i gotowa do uruchomienia
  • krótki kabel USB -> micro USB do ładowania urządzenia lub wgrywania aplikacji
  • czytnik kart micro SD na USB
  • karta pamięci o pojemności 8 GB
  • woreczek do przechowywania (trochę większy niż poprzednio i z innego materiału)
  • naklejka z imitacją drewna, którą można nałożyć na boki i tył urządzenia (jak w obrazku wprowadzającym)
  • zestaw goldpinów do mocowania shielda
  • shield – płytką podłączana z tyłu urządzenia, dzięki której można rozszerzać możliwości konsolki, wszystko kompatybilne z Arduino

Uwaga: wersja z Kickstartera może różnić się trochę od wersji ze sklepu

Jak zacząć?

Na karcie pamięci są fabrycznie wgrane przykładowe aplikacje więc konsolka jest gotowa do grania zaraz po odpakowaniu. Na chwilę pisania artykułu niestety gier jak na lekarstwo, ale zapewne zmieni się to z czasem.

Wykonanie

W porównaniu do klasycznego Gamebuino, META przeszło bardzo dużą metamorfozę. Koniec z akrylowymi, pękającymi obudowami, które osłaniały tylko przód i tył. Teraz jest bardzo dobrze spasowany plastik, nic nie lata i wygląda na bardzo wytrzymałe. Widać, że włożono sporo pracy w projekt i wykonanie. Przyciski to już nie – tradycyjnie stosowane w projektach elektronicznych – „tact switche”, tylko miękko wciskane, stykowe buttony. Jest z całą pewnością o niebo lepiej. Przycisk „Home” działa w każdym miejscu (menu, gra itp.) i służy do szybkiego przełączania ustawień (głośność, podświetlenie) i powrotu do listy wyboru gier. Slot na microSD to typ z „klikiem” (wskakuje na miejsce po wciśnięciu). Z tyłu konsolki można wsadzić wycięty na miarę shield, szkoda jednak że z niezrozumiałego dla mnie powodu otwory montażowe nie są również uwzględnione w obudowie.

Funkcjonalność

Tu jest jeszcze większy skok. Przede wszystkim ekran i dźwięk. Kolorowy LCD, o sporym odświeżaniu, idealnie radzi sobie z takimi rzeczami jak gry. Przykładowe demka wyglądają bardzo fajnie, jestem ciekawy jak bardzo rozbudowane gry przygotuje w przyszłości społeczność. Olbrzymie pole do popisu stanowi teraz tez warstwa dźwiękowa. Możliwość odpalenia plików *.wav z karty pamięci daje niemalże nieograniczone pole do popisu. Polecam odpalić gierkę „Hexagon” gdzie można usłyszeć nowy głośniczek w akcji (również w załączonym filmiku). 32 bitowy mikrokontroler znany z Arduino Zero o częstotliwości 48 MHz w zupełności wystarczy do większości projektów. Bardzo ciekawym bajerem jest 8 ledów RGB, które można dowolnie kontrolować. Idzie z tym parę ciekawych pomysłów jak świecenie na czerwono gdy stracimy życie, odniesiemy obrażenia, miganie w rytm muzyki czy cokolwiek innego. Do tego jack 3,5mm pozwoli słuchać chiptunesów na jakimś lepszym sprzęcie. Jedynie czego mi brakuje to moduł WiFi. Podniósł by cenę urządzenia, ale dałby mnóstwo dodatkowych funkcjonalności –  rankingi, może nawet multiplayer. Można go dołączyć za pomocą shielda z zestawu, lub nawet bezpośrednio na GPIO, ale to już nie to samo.

Software

W celu tworzenia nowych aplikacji:

  • Instalujemy / odpalamy Arduino IDE
  • Wybieramy „Plik->Preferencje”. W nowym okienku należy w polu „Dodatkowe adresu URL (…)” wprowadzić adres i kliknąć OK:

  • Wybieramy „Narzędzia – > Płytka (…) -> Menedżer płytek”
  • Szukamy i instalujemy „Arduino SAMD” oraz „Gamebuino META”
  • Wybieramy „Gamebuino META” w „Narzędzia -> Płytki”
  • Wchodzimy w „Szkic -> Dołącz bilbiotekę -> Zarządzaj bilbiotekami”
  • Szukamy „Gamebuino META” i instalujemy znalezioną pozycję

Jeżeli chcemy po prostu zagrać w gotowe gry, powyższe kroki są niepotrzebne, wystarczy wrzucić plik *.bin do folderu z nazwą gry na karcie MicroSD.

Konsolka w akcji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *